Навички ХХІ століття: як їх отримати у школі?

Навички ХХІ століття: як їх отримати у школі?

Щоб сміливо вийти зі школи назустріч світові ХХІ століття, учню недостатньо отримати академічні знання. Запорука щасливого та комфортного життя у майбутньому криється не у високих тестових балах — вона з’являється тоді, коли кожен учень отримує можливість розвитку, зростання та повного розкриття свого потенціалу.

Покидаючи шкільні стіни, сьогоднішній випускник має підходити до будь-якої справи з творчістю, гнучкістю та власним баченням, орієнтуватися в інформаційному просторі та користуватися сучасною технікою, бути ініціативним та відповідальним, співпрацювати з іншими та бути лідером. Такий набір вмінь отримав назву «Навички ХХІ століття» і був визначений видатними педагогами, керівниками підприємств, науковцями та урядовими установами як необхідний сучасній людини.

Але як органічно інтегрувати вивчення таких навичок у сталу шкільну систему? Як змінити навчальну модель без додаткового навантаження на вчителів?

Відповіддю на ці запитання стала програма «Лідер у мені», за якою сьогодні працює вже понад 3 тисяч шкіл по всьому світі. Програма допомагає навчати школярів лідерству та навичкам ХХІ століття, а її автори та ті, хто її впроваджує, вважають кожну дитину обдарованою та здатною бути лідером. У контексті програми поняття лідерства відрізняється від звичного для суспільства розуміння лідера як керівника та ватажка й перш за все означає здатність людини бути лідером для себе самої: керувати власним життям і будувати його за своїм бажанням. Завдяки такому підходу діти навчаються із задоволенням, гармонійно розвиваються, відчувають себе важливими та необхідними у кожну хвилину шкільного життя. З іншого боку, програма торкається й освітнього процесу, вважаючи, що зміни у школах починаються з кожного його учасника. Із започаткуванням програми у школі її принципам спочатку навчається вчительський та адміністративний склад, який потім доносить їх до дітей протягом навчання. Це згуртовує вчителів та учнів, допомагаючи їм бути на одній хвилі.

Ключовий компонент «Лідера в мені» — програма Стівена Кові «Сім звичок надзвичайно ефективних людей», адаптована для навчальних закладів. Це синтез універсальних принципів особистісної та міжособистісної ефективності, таких як відповідальність, згуртованість, командна робота тощо, які є однаково зрозумілими для людей всіх культур.

Дитячий варіант «7 звичок» звучить так:

Звичка #1. Я проактивний

Я відповідальна людина, я беру на себе ініціативу, я обираю, як діяти, як ставитись, який настрій мати. Я не звинувачую інших за свої неправильні дії. Для того, щоб вчиняти правильно, мені не потрібно, щоб про це хтось попросив, і я вчиняю правильно, навіть якщо ніхто не бачить.

Звичка #2. Я знаю свою мету

Я планую наперед та ставлю перед собою цілі. Я роблю те, що має значення. Я важлива частина свого класу та керуюся шкільними місією та візією. Я намагаюся бути порядним громадянином.

Звичка #3. Я роблю спочатку важливе, а потім термінове

Я витрачаю свій час на найбільш важливі справи. Це означає, що я кажу «ні» тому, що мені не потрібно робити. Я встановлюю пріоритет, складаю розклад та рухаюсь за планом. Я дисциплінований та добре організований.

Звичка #4. Я думаю в стилі «win-win»

Я утримую баланс між тим, чого бажаю я, та тим, чого бажають інші. Коли починається конфлікт, я шукаю вирішення, за якого обидві сторони виграють.

Звичка #5. Я спочатку слухаю іншого, а потім пояснюю своє

Я вислуховую ідеї та почуття інших. Я прагну побачити ситуацію з точки зору іншого. Я слухаю та не перебиваю. Я слухаю вухами, очима та серцем. Я впевнено висловлюю свої ідеї.

Звичка #6. Я створюю синергію

Я ціную сильні сторони інших людей та навчаюся в них. Я встановлюю гарні стосунки з іншими, навіть з тими, хто на мене не схожий. Я гарно працюю в групі, адже знаю, що в команді ми можемо знайти кращі рішення, ніж поодинці. Коли є два варіанти, я завжди шукаю третю альтернативу.

Звичка #7. Я вчасно загострюю пилку

Я правильно харчуюся, займаюся фізичними вправами – піклуюся про своє тіло.

Я вивчаю багато нового, і не тільки в школі – піклуюся про свій розум.

Я проводжу час зі своєю родиною й друзями – піклуюся про своє серце.

Я приділяю час тому, щоб допомагати людям – піклуюся про свою душу.

Я утримую баланс між всіма частинами свого життя.

Згідно з даними офіційного вебсайту «The Leader in Me», в результаті впровадження програми:

  • учні стають більш впевненими у собі, більш ініціативними, креативними, комунікативними, краще працюють в команді, приділяють більше уваги самостійному навчанню;
  • поліпшується шкільна культура;
  • значно покращується дисципліна;
  • вчителі пишаються своїми учнями;
  • батьки задоволені змінами й більше залучаються до процесу.

Першою та поки єдиною українською школою, що впровадила програму «Leader in Me», стала Новопечерська школа у місті Київ. Українська програма освіти тут доповнена провідними світовими методиками, що допомагають легко засвоїти навички ХХІ століття в процесі навчання. Більшість завдань на уроках виконується в групах, що розвиває комунікаційні та командні навички, а до самих завдань потрібно підходити з творчістю та власним розумінням. Крім того, у школі всіляко підтримують інтереси дітей, тож після основного академічного навчання учні можуть обрати один або декілька гуртків мистецького, спортивного, IT та інших напрямків.

До старших класів Новопечерської школи діти з навчальними, творчими та спортивними здобутками можуть вступити безкоштовно, взявши участь у конкурсі грантів, який щороку відбувається навесні-влітку.

Інші статті в категоріях: Поради абітурієнтам, Освіта, наука
Залишити коментар
При заповненні форми була допущена помилка
Невірно заповнені поля відмічені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Користь публікації
Оберіть мишкою кількість зірок і натисніть, щоб зафіксувати результат.
Ім'я*:
Коментар*:
не більше 1000 символів (введено: 0)
Зворотній зв'язок