Фіксуємо існуючу систему бізнесу на прикладі продажів

Якщо ви зрозуміли, що пора навести порядок в своєму бізнесі, значить щось вас не влаштовує, щось ви хочете поміняти на краще, на чимось попрацювати. Питання тільки - над чим і як?

Чи впевнені ви, що можете на нього відповісти? Без максимально повного усвідомлення поточної ситуації та максимально чітко і конкретно поставлених цілей успіху не домогтися.

З чого ж ми почнемо наведення порядку в своєму бізнесі? Для цього розставимо крапки над i з ситуацією в нашому бізнесі:

  • раз ми взялися наводити порядок, значить щось нас в нашому бізнесі не влаштовує - прибуток, витрати нашого часу, стійкість роботи під час нашої відсутності, залежність від «співробітників-зірок» ...
  • ми знаємо, чи хоча б здогадуємося, що існують гарні приклади подібних бізнесів, які успішно приносять прибуток своєму власникові, що не наділяючи його додатковим головним болем. Що означає для нас можливість змін на краще;
  • ми розуміємо, що ще не все знаємо або вміємо, і готові навчитися чомусь новому, щоб змінити стан бізнесу на яке задовольняє нас;
  • ми усвідомлюємо, що відповідальність за поточний і майбутній стан бізнесу лежить виключно на нас;
  • ми вважаємо, що володіємо достатньою кількістю часу і волі для реалізації задуманого, і готові їх інвестувати в наш бізнес.

У будь-якому тренінгу по цілепокладання завжди підкреслюється, що успіх настає тільки при виконанні двох головних кроків: максимально повного усвідомлення поточної ситуації та максимально чітко і конкретно поставлених цілей.

Не знаючи в точності, що ми робимо в даний момент, ми ніколи не зможемо виявити, які дії можна виконати більш ефективно. Не маючи чіткої мети (так-так, я кажу умовах SMART1!), Ви не зможете вибрати ефективні інструменти для її досягнення. Малоймовірно, що полювання на мух з мікроскопом або захист від нападу тигрів за допомогою мухобойки порадують нас результатами.

Причому важливий і порядок реалізації цих кроків. Реалістичність і терміни досягнення цілей дуже сильно залежать від поточної ситуації. Безумовно, ваша компанія може стати в один ряд з компаніями Walmart, Shell або Ford, але чи готові ви наполегливо працювати для настання цього моменту протягом 100 років?

 

Тому наш перший крок - це:

  • Документування існуючих бізнес процесів,
  • Яке слід почати з визначення меж проекту. З мого досвіду реалізації подібних проектів, нормальна тривалість проекту документування всіх бізнес-процесів підприємства середнього бізнесу з чисельністю до 50 осіб, становить один-два роки, навіть за умови залучення консультанта.
  • У разі повністю самостійної роботи (а метою цього циклу статей і є надання вам інструментів для цього), тривалість може зрости настільки, що реалізація проекту втратить будь-який сенс.

Вибираємо групу процесів

Як ви вже знаєте, всю діяльність підприємства можна представити як набір підлеглих процесів. Існує безліч прикладів класифікації процесів верхнього рівня, з якими ви можете познайомитися самостійно, ми ж зупинимося на такому варіанті:

1. Бізнес-процеси розвитку і вдосконалення

  • Стратегічне управління;
  • Розвиток технологій.

2. Бізнес-процеси ведення основної діяльності

  • Матеріально-технічне забезпечення діяльності підприємства;
  • виробництво;
  • Матеріально-технічне забезпечення збуту;
  • маркетинг;
  • продажі;
  • сервіс;
  • Закупівлі.

3. Допоміжні бізнес-процеси

  • Загальне управління;
  • Інженерно-технічне забезпечення;
  • документообіг;
  • Управління персоналом;
  • Економічна безпека.

З якою ж групи процесів почати? Звичайно, цілком можлива ситуація, коли геніальні продавці забезпечили вашому підприємству чергу замовлень на три роки вперед. При цьому ваша продукція настільки унікальна, що конкуренції в найближчі п'ять років не передбачається. Все б добре, але вже дуже великий потік нарікань на якість, і на сервіс вам доводиться витрачати більшу частину отриманого прибутку. У подібному випадку, безумовно, слід почати роботу з процесів виробництва.

Але, як показує досвід, набагато частіше зустрічається ситуація з точністю до навпаки. І в цьому випадку краще всього починати роботу з налаштування процесів продажів і маркетингу. Які ще аргументи можна привести на користь цього вибору: 

Виробничі процеси, як правило, і так найбільш документовані;

Продажі - основне джерело надходження грошових коштів на підприємство. Їх збільшення - це ваша додатковий прибуток, а часом і порятунок підприємства від банкрутства;

В даний час існує безліч літератури, тренінгів та інших джерел інформації, в яких детальнейшим чином проаналізовані більшість процесів продажів. Така повнота інформації дозволить вам добитися швидкого результату. А набутий в результаті оптимізації бізнес-процесів самостійний досвід ви надалі з успіхом зможете використовувати при роботі з будь-якими іншими групами процесів;

Додатковий прибуток, отримана в результаті оптимізації продажів дозволить прискорити оптимізацію інших процесів компанії;

Процеси продажів і маркетингу найбільш сильно взаємодіють з клієнтом, і їх ефективність - ваше додаткове (а часто, і єдине) перевага в конкурентній боротьбі.

виділяємо процеси

Подальша послідовність дій дуже проста. Ви збираєте людей, які, на вашу думку, відповідають за виконання цієї групи процесів (співробітників вашого відділу продажів). І «витягаєте» з них інформацію, які завдання, процеси, функції і дії (це все синоніми поняття бізнес-процес) вони виконують в процесі своєї роботи. Перший крок - тільки фіксація назв.

Будьте впевнені - результат виявиться дивним не тільки для вас, але і для них. Особливо помітний ефект, якщо у відділі кілька співробітників на одних і тих же посадах - їх списки процесів можуть відрізнятися більш ніж на 50% !!! І також сильно ці списки будуть відрізнятися з вашим уявленням про те, що вони повинні робити.

Отже, завдання №1 для самостійної роботи:

1. Провести анкетування по виконуваних процесів по кожному співробітнику. (Приклад анкети ви можете отримати у автора)

2. Провести нараду за погодженням списку між співробітником, керівником підрозділу і вами.

Результати зручно оформити у вигляді окремих документів для кожної посади, що містять таблицю з переліком виконуваних процесів.

результат:

І ви, і ваші співробітники нарешті то домовилися (і закріпили документально!), Які процеси повинні виконуватися для кожної посади.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії HR, менеджер з персоналу, рекрутинг Маркетинг, реклама, PR Менеджмент, керування, KPI