На що варто звернути увагу на співбесіді, або як зрозуміти що компанія «не твоя»

Олена Кравцова, Head of HR Department в Aimprosoft, ділиться порадами, як ще на початковому етапі дізнатися, чи підходить вам компанія та як мінімізувати ризики потрапити не в своє середовище.

Це стаття з нашого блогу, в якому ми пишемо про IT, програмування, тестування, менеджмент та маркетинг.  

Зазвичай на роботі ми проводимо не менш, ніж 8 годин на день. Наша команда може стати другою родиною, друзями, а робота загалом — важливою сферою життя. Ідеальний варіант, звичайно, коли і обов’язки до душі, і в колективі комфортно, і можна пишатися тим, що працюєш саме в цієї компанії. Звісно, бувають різні життєві обставини, і далеко не завжди складається ідеальна картинка. Але якщо є можливість та час обирати, чи можна мінімізувати ризики потрапити не в своє середовище?

Звичайно, можна. Для того і призначена співбесіда та процес найму загалом — щоб оцінити компанію та посаду.

На що слід звернути увагу у процесі найму?

Перш за все, слід відштовхуватись від того, що для вас найважливіше при виборі нового місця роботи. Завжди можуть бути головні критерії та другорядні, це все індивідуально.

Наприклад, на першому місці для когось люди та відносини, а комусь це не так важливо, як рівень доходу. Тому скоріш ми поговоримо про те, що можна в принципі оцінити на співбесіді та загалом упродовж процесу найму. Це, фактично, декілька сторін відношень «співробітник — компанія»:

  • Корпоративна культура компанії. Це, в першу чергу, її цінності. Чому цінності це так важливо — вже йшлося в статті нижче. Якщо коротко, то вам буде некомфортно працювати в компанії, де корпоративна система цінностей суттєво відрізняється від вашої особистої. Цінності формують культуру компанії. Тому, якщо ви звикли, наприклад, до конкуренції, робочого драйву та більш формальних відносин — ви не почуватиметесь «своїм» у компаніях з лояльною сімейною атмосферою та відповідною корпоративною культурою. Зазвичай з цінностями можна ознайомитись ще до співбесіди: вони можуть бути задекларовані на сайті, освітлені в постах у соцмережах компанії. Можна спитати про цінності і на співбесіді, щоб почути конкретні кейси та розширити своє уявлення.

  • Робочі процеси. Звичайно, кожному своє. Комусь комфортніше працювати у налагоджених процесах, комусь ближче вайб стартапу: хаотично, швидко, зміни у процесі виконання. Звичайно, на 100% точно оцінити це можна вже після виходу на роботу, але деякі висновки дає можливість зробити процес найму: чи чітко вам розказали про етапи процесу? Чи дотримувалися термінів по фідбеку? Або по ходу діла з’являлися додаткові етапи, які були непередбачені чи не проговорені спочатку? Буває, коли остаточне уявлення про те, кого саме шукають та які обов’язки будуть належати до цієї посади, ще не сформоване. Тоді вам можуть пропонувати пройти ще одну додаткову співбесіду, виконати ще одне тестове… Це — ознаки того, що скоріш за все, процеси не побудовані.

    В мене був якось випадок, коли, потрапивши на інтерв’ю, мені довелося чекати десь с півгодини, поки воно почнеться та керівник приєднається. Бо, як стало відомо, його не попередили про співбесіду та взагалі мене ніхто спочатку не зустрів. Це було індикатором того, що процеси не побудовані і так і виявилося насправді — але мені на той момент це було ок, я була готова працювати в такому середовищі.

  • Колектив та команда. Скоріш за все, перше знайомство буде с рекрутером компанії. На наступних етапах ви познайомитесь з майбутнім керівником. В мене був випадок, коли я відчула тривожність рекрутера на всіх етапах комунікації зі мною. Це було відчуття деякої напруженості і, можливо, страху перед керівником. Співбесіда з керівником пройшла добре, але був неприємний для мене момент нібито «вичитування» рекрутера у моєї присутності (через те, що він не нагадав про мітинг) — лайтове, але я відчула, що моє враження було не хибним і я не хочу, щоб мої дії так саме обговорювалися при сторонніх. Як результат, я отримала офер, але не прийняла його в тому числі і через той фактор.

  • Можливості розвитку та навчання. Потреба у розвитку є природною. Спочатку потрібно відверто відповісти себе, які цілі в професії та кар’єрі ви перед собою ставите. Всі ненавидять питання «Ким ви бачите себе через 5 років?» :) Але знову ж-таки, кожному своє. Наприклад, ви бажаєте виконувати управлінські функції, але поки не маєте достатньо досвіду. Подумайте: скільки часу вам потрібно для розвитку? Та оцініть можливості такого розвитку в компанії. Яка карта кар’єрного шляху передбачена для цієї посади? В мене був кейс, коли я свідомо обрала компанію та вакансію з нижчим рівнем доходу, ніж у мене був, але с прозорою перспективою розвитку саме в напрямку управління. Важливо визначати приорітети для себе.

  • Рівень доходу та умови його перегляду. Дуже важливий пункт. Як і в попередньому прикладі, слід визначити собі бажані цифри доходу через півроку, через рік. Та дізнатися політику компанії. Якщо передбачене рев‘ю, то які критерії оцінювання? Чи спирається компанія на ринкові умови або це більш суб’єктивно, та відповіді про перегляд звучать розмито?

  • Бонусний пакет. Це може бути додатковими обставинами, що допоможуть зробити вибір — починаючі від кількості днів відпустки та лікарняних та закінчуючи наявністю можливостей навчання англійської, медичного страхування тощо.

  • Умови роботи. Мається на увазі як фізичні (офіс за його наявністю), так і графік роботи, можливість працювати віддалено.

  • Корпоративна соціальна відповідальність. Звучить незрозуміло, а насправді все просто: це про відношення до співробітників і до навколишнього світу. Це про підтримку працівників у скрутних ситуаціях та про волонтерські проєкти. Тобто, коли компанія добровільно бере на себе обов’язки не тільки виробляти якісні продукти, постачати гарні сервіси, а й додатково вкладатися в працівників та оточуючий світ. Зазвичай річні репорти про соціальну відповідальність публікують на сайті компаній. Наприклад, Sigma Software, EPAM.

Як це можна оцінити?

  • За допомогою логіки — через питання. Тому, звичайно, до співбесіди краще підготуватись та виписати собі питання, які важливо задати. Буває, закінчилися співбесіда, і ти розумієш, що забув спитати про умови перегляду зарплати, а це критично важливо для прийняття рішення. Мені, наприклад, зручно працювати з табличкою, в якій я фіксую критерії оцінки компанії та одразу після співбесіди заповнюю фідбек та свої враження.

  • За допомогою досвіду — мається на увазі той досвід, який ви отримуєте в процесі найму. Наскільки він був позитивним з самого початку? Наскільки привабливим був опис вакансії, чи був він унікальним або використовувалися шаблонні фрази? Наскільки швидко ви отримали фідбек, наскільки комфортно почувалися у ході інтерв’ю? Якщо було тестове завдання — наскільки прозорим був результат, що очікувався від вас? Доречі, наявність тестового — неоднозначне питання. Але у будь-якому випадку це непогана можливість оцінити рівень складності та характер завдань, які потрібно буде виконувати.

  • За допомогою відгуків — тут варто передивитись основні ресурси, де можуть бути представлені профілі компаній, такі, як DOU, Ain, Glassdoor. Пошукати інформацію про компанію в інших відкритих джерелах: почитати інтерв’ю з власниками, статті, огляди. Звичайно, слід завжди включати критичне мислення: якщо зустрічаються негативні відгуки, проаналізувати загальну картину, зіставити її з власним досвідом спілкування з компанією та враженнями про неї. Подивитись відгуки компанії на негатив, чи є вони в принципі та які — стандартні накшталт «Дякуємо за фідбек, ми вас почули та будемо намагатись ставати краще» або розгорнуті та обгрунтовані.

  • За допомогою інтуїції — через внутрішні відчуття. Як то кажуть, інтуїція — це неусвідомлені знання. Тобто наш мозок зробив певні висновки на основі певних причин (того, що ми побачили та почули в ході інтерв’ю, прочитали у пості тощо), але причинно-наслідкові зв’язки ми поки не встигли усвідомити.

Головне — не соромитися задавати питання. Чим більш чітка картинка сформується у вас в результаті процесу найму, тим менш ризики того, що через деякий час доведеться шукати інше місце роботи.

Також намагайтесь оцінити компанію комплексно. Як то кажуть — не рубати з плеча.

Наприклад, якщо не сподобалася співбесіда з рекрутером (він був не зосереджений на спілкуванні чи ще щось) — це може бути через звичайну втому, або особисті проблеми, або, моживо, він збирається звільнятись. То ж варто почекати подальшіх етапів та проаналізувати свід досвід від взаємодії з компанією з усіх боків.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії HR, менеджер з персоналу, рекрутинг Онлайн курси