Як перевірити та оцінити знання учнів на уроках англійської мови?

Як перевірити та оцінити знання учнів на уроках англійської мови?

Окрім традиційних тестів, є ще інші види оцінювання, які заохочують учнів брати активну участь у навчанні. Вони допомагають дітям виявити, що вони засвоїли, а що ні, і яких для цього вжити заходів. Тож як змусити дітей оцінювати свій власний прогрес?

Оцінювання на уроках англійської часто має форму unit tests та progress tests. Такі типи оцінювання дають нам, учителям, корисну інформацію про прогрес учнів, але вони не передбачають участі дітей і не показують їм, як далі вивчати англійську.

Які види оцінювання використовувати?

Учні вважають повторення та тестування найгіршим складником навчання, навіть якщо їм загалом сподобалася тема. Згадувати всю інформацію із розділу під тиском – болісно та важко, повторення – нудне, а завдання тесту вони взагалі виконують на так добре, як під час вивчення самого матеріалу. У такому випадку краще подумати, чи не змінити спосіб оцінювання на інший: оцінювання заради навчання (assessment for learning) чи самооцінювання (self-assessment). 

Оцінювання заради навчання. Важливо, щоб учні від самого початку усвідомлювали, які цілі переслідуються та як має виглядати кінцевий результат. Саме це і є оцінюванням заради навчання. Ми повинні описати їм, що відбуватиметься на нашому уроці та чого ми від них очікуємо. Як тільки це зроблено, виконуємо кілька простих кроків:

  1. Involve. Розповідаємо учням, що ми робитимемо. Тут важливо їх мотивувати зберегти цей настрій упродовж усього уроку. Спостерігаємо, як сприймаються завдання: чи розуміють учні, що відбувається, чи всі беруть участь? 
  2. Monitor. Поки учні виконують завдання, пересуваємося класом, слухаємо відповіді. Визначаємо, наскільки добре вони справляються, порівнюючи з цілями, які поставлені перед ними. Ввічливо виправляємо їх, коли це потрібно, і виявляємо прогалини в досягненні мети уроку.
  3. Assist. Наше завдання – заповнити виявлені прогалини. Потрібно знайти зручний спосіб для різних learning styles. Якщо ми презентували нову мову через читання, тепер можемо спробувати говоріння; якщо співали пісню, то зараз можна попросити їх написати щось тощо.
  4. Challenge. Використовуємо знання на один пізнавальний крок вперед. Як саме? Учні висловлюють свої думки, пов'язані із темою, а після цього вчитель запитує "why?" / "why not?". Не вимагайте більше ніж можливо. 

Самооцінювання дає учням можливість зупинитися та на мить замислитися: "Що я з цього отримаю?" або "Чи справді я навчився чомусь на цьому уроці?". Дослідження показують, що в результаті самооцінювання в учнів із часом позитивно розвивається самосприйняття, плавність мовлення, словниковий запас і впевненість під час використання англійської мови. Самооцінювання має бути індивідуальним і приватним, щоби запобігти впливу учнів на своїх одногрупників.

Ставимо чіткі цілі

Спочатку запишіть цілі, яких ви хочете, щоб учні досягли під час роботи над темою. У багатьох Teacher’s Book або в Student Book є так звані "Can Dostatements". Крім того, ви можете придумати власні, спираючись на потреби конкретної групи дітей. Для найкращих результатів зробіть їх якомога конкретнішими, наприклад:

  • Ican talk about my family
  • I can describe my bedroom
  • I can read and understand a text about shopping
  • I can write sentences and questions using the Present Continuous

На початку кожного уроку чи теми запишіть їх на дошці, щоб студенти знали свої цілі. Покажіть їх ще раз наприкінці і попросіть учнів подумати над тим, чи можуть вони робити все перелічене, а також записати в зошит ті, з якими вони погоджуються.

«I can» statements є частиною Загальноєвропейських Рекомендацій із мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання (CEFR) – керівного документа, що використовується для опису досягнень тих, хто вивчає іноземні мови в Європі та інших країнах.

Які завдання давати учням?

Власний тест. На початку вивчення теми скажіть учням, що вам набридло складати для них тести, тому тепер вони зроблять це самі. Скажіть їм, скільки має бути запитань, скільки балів тощо. Поділіть учнів на пари та скажіть починати розробляти свою версію підсумкового тесту. Під час вивчення теми наголошуйте на тих питаннях, які будуть у тесті, нагадуйте учням, щоби вони не забули включити їх до тесту. 

На останньому уроці з теми дайте учням час скласти остаточну версію та написати правильні відповіді (answer key). Зберіть роботи та поставте всім “відмінно”. Здивуйте своїх учнів і скажіть, що складання різних версій тесту, власне, й було оцінюванням. Не забудьте й самі передивитися завдання учнівських тестів, щоби виявити проблеми та відзначити найкращі роботи. Зберігайте ці тести, оскільки ви, напевно, знайдете багато корисного та цікавого!

Дві зірочки й одне бажання. Це чудове завдання допоможе вам запровадити взаємооцінювання на уроках, а учням – використовувати критичне мислення до власної роботи та роботи інших. Цей інструмент буде корисний для великих груп. Учні обмінюються виконаними завданнями. Запишіть критерії оцінювання на дошці. Діти оцінюють роботу один одного та заповнюють картку, де дві зірки – те, що добре зроблене в роботі, а одне бажання – те, що слід покращити. 

Учнівське портфоліо. Це не тільки найкращий метод для самооцінювання, але й один зі способів прищепити студентам впевненість у собі та гордість. Наприкінці теми чи курсу запропонуйте учням поділитися самостійно розробленими портфоліо з класом. Разом з ними складіть список цілей, які їм потрібно досягти під час презентації портфоліо. Наприклад:speak clearly, havе an organized outline, usе note cards, demonstratе with examples from the portfolio тощо. 

Забезпечте клас шаблонами для оцінювання, за якими слухачі будуть оцінювати кожного, хто представляє своє портфоліо. Після закінчення презентації зберіть заповнені шаблони та поділіться всіма позитивними результатами з класом.

Самооцінювання змушує учнів аналізувати, як і для чого вони вивчають англійську мову. Це допомагає їм визначити, що потрібно зробити для її покращення, а також надає їм важливий фідбек про прогрес. Хоч і не всі стратегії здаються простими в реалізації, варто спробувати та адаптувати їх під конкретний навчальний контекст.

У вчительській професії також неможливо без самооцінювання та саморозвитку. «21 lessons for the 21st century» – це унікальна конференція для викладачів англійської, де у вас буде можливість оцінити власні плюси та мінуси, взяти участь у приблизно 30 воркшопах від кращих спеціалістів ELT і суміжних галузей, одразу ж застосувати здобуті знання на практиці, дізнатися про нові надходження літератури, можливості працевлаштування та стажування для вчителів англійської, познайомитися з колегами зі всієї України та поза її межами, отримати цінні подарунки та весело, з користю провести час у компанії однодумців. А родзинкою дня стане виступ хедлайнера конференції, відомого у всьому світі викладача на прізвисько ‘Pronunciation Guru’ – Едріена Андерхілла.


Коментарі

0
Залишити коментар
Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів
або Відмінити


Інші статті в категорії Освіта, наука