Місяць Костянтина Ушинського на Education.ua

Костянтин Ушинський — учитель учителів і батько української педагогіки, який довів, що справжня школа починається з рідного слова. Він створив систему навчання, що враховувала психологію дитини, національну ідентичність і важливість праці як основи морального виховання.
Липень — це місяць Костянтина Ушинського — основоположника наукової педагогіки й реформатора, автора підручників, праць з теорії й історії педагогіки.
Попри те, що в деяких джерелах Ушинського називають «великим російським / вітчизняним педагогом», сам він наголошував: «Ні, я українець: рід наш старовинний, дворянський. Всі родичі, діди, дядьки і батьки були українцями, народилися й поховані в українській землі».
Народився Костянтин Дмитрович 19 лютого (3 березня за новим стилем) 1823 року в селі Богданка на Чернігівщині, за іншими даними — у Тулі. Здобув вищу правничу освіту й отримав ступінь кандидата юриспруденції, але присвятив життя педагогіці.
У 1855 році Ушинський працює викладачем у Гатчинському сирітському інституті, а згодом стає його інспектором. Саме в цей період Ушинський усвідомлює своє справжнє покликання — розв’язання проблем виховання й навчання. Основу виховання він вбачає в патріотизмі, праці й служінні Батьківщині.
У 1859 році Костянтин Дмитрович очолює класи Смольного інституту шляхетних дівчат. Тут він проводить рішучі реформи, адже розуміє важливу роль жінки в сім’ї та суспільстві: скасовує принизливий поділ на «благородних» і «міщанських» вихованок, запроваджує семирічний термін навчання, відкриває школу грамоти для покоївок. Його новаторські ідеї влада сприйняла як зневагу до традицій, тому Ушинський зазнає переслідувань. Після звільнення за сфабрикованими звинуваченнями він занедужав і зосередився лише на науковій роботі.
Робота Ушинського допомогла формуванню педагогіки як окремої галузі знань серед інших суспільних наук.
По-перше, він довів: найсильніший виховний засіб — це слово рідною мовою. Свої підручники — найвідоміші «Дитячий світ» (1861) та «Рідне слово» (1864) — створював максимально зрозумілими, з використанням народних пісень, прислів’їв, живих діалогів. Педагог наголошував, що у школі дитина має чути рідну мову й вивчати свою культуру, адже кожен народ має самобутню систему виховання, тому не можна просто запозичити її в іншого народу.
По-друге, Ушинський одним із перших заговорив про зв’язок виховання з психологією. Він уважно спостерігав за дітьми та їхніми особливостями. Ввів у практику поняття «вікові особливості розвитку». Свої обґрунтування предмета педагогіки, її закономірностей та принципів Ушинський висвітлив у праці «Людина як предмет виховання. Досвід педагогічної антропології» (1868–1869).
По-третє, Ушинський підняв тему праці як основи виховання. Для нього праця — не кара, а шлях до формування характеру й волі. Ушинський переконував, що дитину не треба змушувати зубрити — їй потрібно показати сенс знань у реальному житті. «Виховання має своєю основною метою готувати людину до праці, яка є необхідною умовою для фізичного, розумового й морального удосконалення людини», — стверджував педагог.
Костянтин Ушинський залишив по собі не лише книги й статті. Він створив програму педагогічної освіти, проєкт учительської семінарії, підняв роль учителя у суспільстві. Його ідеї виховання стали дороговказом для поколінь педагогів.
Саме в липні 1919 року «для розповсюдження української культури й розбудови української школи» була підтримана ідея про створення в Одесі Українського вчительського інституту. Нині це Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Також ім’я педагога носять Новгород-Сіверський державний ліцей імені К. Д. Ушинського, професійний ліцей сфери послуг ЮНПУ ім. К. Д. Ушинського.
Наш освітній календар щомісяця знайомить вас із видатними діячами, тож стежте за новими матеріалами. У наступній публікації розповімо про педагогиню Софію Русову.
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.