Теоретичне підґрунтя та основні етапи науково-дослідної діяльності викладачів та здобувачів вищої освіти

Теоретичне підґрунтя та основні етапи науково-дослідної діяльності викладачів та здобувачів вищої освіти

У статті визначено теоретичне підґрунтя та основні етапи науково-дослідної діяльності викладачів та здобувачів вищої освіти.

Українське суспільство має потребу у компетентних фахівцях, що володіють елементами наукової діяльності та творчого пошуку. 

Людина за своєю природою — дослідник. А наука — це двигун науково-технічного прогресу. Формою здійснення розвитку науки є наукове дослідження.

Р. Ф. Бруханський [1, с. 11] вважає, що наукове дослідження — це процес дослідження певного об’єкта (предмета або явища) за допомогою наукових методів, яке має на меті встановлення закономірностей його виникнення, розвитку і перетворення в інтересах раціонального використання у практичній діяльності людей.

За визначенням О.Є. Литвиненко [4], наукове дослідження — це діяльність, спрямована на всебічне вивчення об’єкта, процесу або явища, його структури й зв'язків, а також отримання і впровадження в практику корисних для людини результатів.

С.Е. Важинський та Т.І. Щербак  [2, с. 9] визначають мету наукового дослідження, як всебічне та достовірне вивчення об`єкта, процесу або явища, їх структури, зв`язків та співвідношення на основі наукових принципів і методів пізнання, а також отримання і впровадження корисних для діяльності людини результатів в практику, отримання певного ефекту.

За визначенням В. В. Вербицького [3], науково-дослідницька діяльність — це діяльність студентів, здобувачів, аспірантів під керівництвом викладачів, педагогів і науковців, пов'язана з рішенням творчого завдання із заздалегідь невідомим результатом і передбачає наявність основних етапів, характерних для дослідження у науковій сфері.

Науково-дослідна діяльність — це сукупність організаційних, методичних і технічних прийомів, які здійснюються за допомогою певних процедур та за визначеними етапами.

Будь-яке наукове дослідження послідовне та виконує етапи: організаційний; дослідний; узагальнення, апробація, реалізація результатів дослідження.

До основних етапів науково-дослідної діяльності (НДД) належать:

  • розробка технічного завдання НДД;
  • вибір напряму дослідження;
  • проведення теоретичних і експериментальних досліджень;
  • узагальнення й оцінка результатів досліджень.

Також можна виділити шість основних етапів виконання прикладної науково-дослідної роботи, а саме:

  • формулювання теми;
  • формулювання мети й завдань дослідження;
  • теоретичні дослідження;
  • експериментальні дослідження;
  • аналіз і оформлення результатів наукових досліджень;
  • впровадження і визначення економічного ефекту.

Після узагальнення результатів наукових досліджень викладачів та вчених здійснюється інтерпретація результатів науково-дослідної діяльності у вигляді:

  • публікацій наукових статей у фахових та наукометричних виданнях, тез доповідей науково-практичних конференцій, розділів у монографіях;
  • видання навчальних посібників, підручників, практикумів;
  • оприлюднення доповідних записок, аналітичних довідок;
  • захисту дисертацій тощо.

Науково-дослідна робота студентів є однією з найважливіших форм навчального процесу. Наукові лабораторії і гуртки, студентські наукові товариства і конференції — усе це дозволяє студентові розпочати повноцінну наукову діяльність, знайти однодумців, з якими можна порадитися і поділитися результатами своїх досліджень.

Науково-дослідна діяльність здобувачів під час начання у закладі вищої освіти сприяє формуванню зацікавленості до пізнавальної, творчої і практичної діяльності; підвищує наукову активність здобувачів; створює умови для соціального і професійного росту, формування логічного, наукового мислення, розвитку інтересу до обраної професії.

У здобувачів розвивається творче мислення та виховується потреба застосовувати теоретичні знання у практичній діяльності.

Навчальний заклад повинен готувати спеціаліста-дослідника, який має досліджувати нові методи роботи, формувати нові ідеї і здатний реалізувати їх на практиці.

Майбутній фахівець повинен розвинути навички самостійної творчої наукової роботи, сформувати коло своїх наукових інтересів, оволодіти нормами та науково-методичними принципами експериментальної та дослідної діяльності.

Науково-дослідна робота, яка реалізується у межах навчального процесу, для усіх здобувачів вищої освіти  має бути обов’язковою.

Отже, науково-дослідна діяльність:

– сприяє формуванню інтересу до пізнавальної, творчої і практичної діяльності, підвищує наукову активність студентів;

– створює умови для соціального і професійного росту, формування логічного, наукового мислення, розвитку інтересу до обраної професії;

– дозволяє розвинути творчі і особистісні якості майбутніх спеціалістів через підвищення якості пізнавального процесу.

Список використаних джерел:

  1. Бруханський, Р. Ф. Методологія наукових досліджень і викладання облікових дисциплін : конспект лекцій (для студентів спеціальності „Облік і оподаткування”). Тернопіль : ТНЕУ, 2016. 114 с.
  2. Важинський С.Е., Щербак Т І. В 12 Методика та організація наукових досліджень : навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
  3. Вербицький В.В. Методичні рекомендації щодо організації дослідницької діяльності учнів. URL: https://nenc.gov.ua.
  4. Литвиненко О.Є. Конспект лекцій з дисципліни «Основи наукових досліджень». К. :   64 с.  URL:  https://er.nau.edu.ua › bitstream.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Профорієнтація Психологія, саморозвиток Управління персоналом, адаптація та розвиток