Переосмислення стійкості ланцюга поставок

Пітер Спенс, заступник технічного директора AICPA/CIMA.

Для спеціалістів з бухгалтерського обліку та фінансів не секрет, що керівники цінують впевненість. Проте лише за останні два роки їм довелося боротися з багатьма змінами та невизначеністю. У Європі бізнес-лідери мають справу з наслідками Brexit і в усьому світі з наслідками COVID-19 для своїх компаній.

Оскільки геополітичні загрози стають все більш очевидними (наприклад, енергетична криза, дефіцит робочої сили та кваліфікації, інфляція, підвищення процентних ставок та нові екологічні норми), підприємства все частіше замислюються про концентрацію постачальників та пов’язані з цим ризики.

Незалежно від того, чи охоплює ваш ланцюг поставок валютні кордони чи ні, спроба передбачити надійність ваших розширених ланцюгів поставок є ризикованим кроком, пам’ятайте, що не існує такої речі, як визначеність ціни. Фахівці з бухгалтерського обліку та фінансів повинні впоратися зі все більш складними ризиками в нашому нестабільному та невизначеному середовищі — залишатися в бізнесі означає ефективно керувати ризиками. Отже, які кроки вам потрібно зробити?

По-перше, якщо ви нещодавно не переглядали ризики у своєму бізнесі та операційній моделі, то зараз може бути вдалий час для цього. Остервальдер бізнес — модель Canvas є корисним тактичним інструментом, який допоможе вам зробити це. Після того, як ви зрозумієте, які ваші ризики, вам потрібно класифікувати їх за такими категоріями: «можна уникнути взагалі», «повністю прийняти», «зменшити», «спільні» чи «зміщувати» та подумати, коли вони можуть виникнути. Ви можете використовувати CGMA Horizon Scanner, щоб допомогти вам у плануванні сценаріїв. Нарешті, вам потрібно поміркувати про витрати (фінансові та нефінансові) та переваги вашої стратегії зменшення ризику… а потім почати пом’якшувати їх.

Ось кілька варіантів, які варто розглянути:

  • Зменшення ризику — хеджування

Деякі товари можна хеджувати, як і багато валют і деякі процентні ставки за кредитами. Якщо ваш бізнес піддається ризику цін на сировину або валютному ризику або має відсоткові позики, ви можете обговорити зі своїм банком або фінансовим консультантом, як найкраще пом’якшити ці ризики. Найпростішими та найзагальнішими інструментами, що використовуються для хеджування цін на сировину та валютного ризику, є ф’ючерси та опціони, а також для позик, свопів та лімітів.

Існують інші варіанти чи комбінації інструментів, які можуть забезпечити кращу цінність для вашого бізнесу або дозволять налаштувати рівень впливу. Якщо ви готові піддати свій бізнес певній нехеджованій торгівлі, вам не потрібно прагнути хеджувати 100% свого ризику

Однак ви також повинні пам’ятати, що регуляторні органи загалом класифікують ці інструменти як «похідні інструменти» і можуть суттєво вплинути на ваші звіти про прибутки та збитки (P&L) та баланс залежно від вашої юрисдикції та відповідних стандартів звітності. Якщо ви не впевнені в можливому впливі на ваші законодавчі прибутки та збитки та баланс, вам слід проконсультуватися зі своїм аудитором і включити нормативні вимоги до своєї управлінської інформації, щоб переконатися, що керівники бізнесу можуть враховувати їхній вплив, приймати обґрунтовані рішення та точні прогнози.

  • Зменшення ризику — залучення або кредитне плече

Більш стратегічним фактором є «форма» вашого балансу. Якщо залишити в стороні дивіденди через ринкові сили, необов’язкові, але виплати відсотків (купонів) за облігаціями та погашення не є, якщо кредитори не погодяться відмовитися, відкласти чи обміняти. У періоди, коли відсоткові ставки мають тенденцію або вгору, або вниз, або коли ефективність бізнесу така, що баланс між боргом і власним капіталом (залучення або кредитне плече) більше не виглядає оптимальним, можливо, варто моделювати варіанти зміни балансу між ними та обговорення їх зі спеціалістом з корпоративних фінансів.

  • Перенесення ризику — страхування

Страхування дозволяє перекласти ризики деяких аспектів вашого бізнесу на страховиків. Однак майте на увазі, що засіб правового захисту зазвичай приймає форму фінансової компенсації, а не оперативних виправлень.

  • Перенесення ризиків — аутсорсинг

Аутсорсинг нестратегічних або неосновних видів діяльності та процесів може стати способом зниження витрат і перенесення ризику майбутнього збільшення витрат на сторонніх спеціалізованих постачальників або центрів передового досвіду. Однак не варто недооцінювати труднощі, пов’язані зі встановленням та ефективним керуванням такими відносинами. Оскільки умови ведення бізнесу змінюються, існує ризик того, що такі домовленості самі по собі можуть негативно вплинути на здатність вашого бізнесу процвітати. Ви не повинні використовувати підхід «випусти і забути» до аутсорсингу, і ви повинні переконатися, що ваші плани безперервності бізнесу передбачають можливі потрясіння для цих домовленостей.

Як спеціалісти з бухгалтерського обліку та фінансів, ми повинні гарантувати, що наші підприємства залишаються стійкими та чуйними, особливо в ці нестабільні, непередбачувані та складні часи. Я сподіваюся, що цей блог дає вам чіткий огляд ваших варіантів і заохочує вас розглянути, а точніше, заново розглянути ризики в бізнесі та операційних моделях ваших організацій, у тому числі у ваших розширених ланцюгах поставок.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Бізнес освіта, MBA Бухгалтерія, облік та податки Менеджмент, керування, KPI