Як навчити дитину фінансової грамотності?

Як навчити дитину фінансової грамотності?
Категорія: Освіта, наука

Знання фінансової грамотності допомагає в дорослому житті приймати зважені рішення, швидко орієнтуватися у вирі фінансових можливостей, ефективно заощаджувати та інвестувати власні кошти.

Чи можна вивчати фінансову грамотність цікаво, продуктивно та весело? Ще й як! Не вірите? Радимо ознайомитися з порадами від фахівця з профорієнтації та викладача фінансової грамотності у Креативній Міжнародній Дитячій Школі (КМДШ) – В’ячеслава Зражевського.

Коли краще починати вивчати фінансову грамотність

Вивчення фінансової грамотності у дитячому віці (найкраще – з 7 років) формує правильну фінансову поведінку та правильні фінансові звички:

  • починаючи з того, що варто перераховувати решту в магазині;
  • закінчуючи детальним вивченням будь-яких фінансових документів, під якими вже підліток буде ставити свій підпис.

Знання фінансової грамотності допомагає в дорослому житті приймати зважені рішення, швидко орієнтуватися у вирі фінансових можливостей, ефективно заощаджувати та інвестувати власні кошти.

Наприклад, мета курсу «Фінансова грамотність» у КМДШ– відкрити дітям закони фінансового світу за допомогою ігор та реальних проектів. Ці закони дуже логічні та інтуїтивно прості, тому навіть молодші класи відмінно справляються із завданнями.

Дитина може завчити, зрозуміти та запам’ятати будь-яку інформацію. Але якщо цю інформацію вона відкрила САМА для себе, взяла з ДОСВІДУ практичних занять, тоді легко зможе використовувати знання протягом усього життя.

Завдання вчителів– допомогти отримати досвід та вивести практичні знання на рівень фінансових рефлексів.

Викладання фінансової грамотності в КМДШ. Практичні кейси

Вивчення фінансової грамотності ґрунтуємо на реальних прикладах з бізнесу або життя. Такі завдання подобаються учням, вони бачать, що фінанси та бізнес – це зовсім не складно.

По завершенні певних тем ми випробовуємо сили в управлінні фінансами та у заробітку грошей на практиці. Для цього створюємо внутрішні короткотермінові проекти. Останній такий проект тривав лише 2 дні, але дітям вдалось повністю самостійно заробити гроші:

Діти окреслили свою невеличку матеріальну мрію та самі визначили різні шляхи заробітку грошей. Дехто писав казки та створював комікси, які потім продавав, дехто виготовляв слайми та сквіши, хтось придумав план цілого шоу фокусів; гарною була ідея продавати шматочки сушених яблук від бабусі; також були і класичні підходи – солодощі.

Ще однією особливістю викладання фінансової грамотності у КМДШ є приховані надскладні задачі, які мають велику цінність. Оскільки тема фінансів та бізнесу має багато виключень та особливостей, часто ці завдання стосуються саме уважності.

Приклад

На занятті «Змінні та постійні витрати» учні вели віртуальний бізнес, розділившись на дві команди. На початку уроку діти отримали кредит на розвиток бізнесу. Що ж, бізнес йшов вгору, всі були задоволені від доходів та прибутку, але під кінець заняття трішки забули про той самий кредит з відсотками… Почали пригадувати, що ще ми випустили з уваги, і згадали, що ще не «виплатили кредит». Думаю, цей досвід стане їм корисним і для дорослого життя.

Приклади інтеграції фінансової грамотності з іншими дисциплінами

У цьому питанні не існує обмежень. Можна вдало інтегруватися і в гуманітарний блок дисциплін, і в природознавчий, і в точні науки.

З математикою

При складанні бюджету не обійтися без математичних розрахунків. Алгебраїчне розкладання складного на просте – те, що лежить в основі вдалого фінансового планування.

З музикою

Дуже незвичний та вдалий приклад інтеграції з уроками музики. Після складних завдань, обмежених часом, можна робити п’ятихвилинки – із закритими очима слухати легку музику. Це дає неймовірний ефект, діти одразу отримують заряд енергії та сил. А в кінці говоримо про вплив музики на мозкову діяльність.

З іспанською мовою

Можна поставити завдання на основі реальних пропозицій на іспанській версії сайту Airbnb. Наприклад, у розділі «розваги» створити програму перебування дитячих груп у Барселоні та скласти бюджет.

На наступному занятті, коли ми розпочали проект відкриття власної туристичної компанії, діти вже легко використовували досвід попереднього уроку.

Діалог з батьками – говоримо про гроші

У магазинах іграшок часто можна почути: «мамо, купи мені ось перше, друге, десяте» та відповідь: «це дорого». Поки дитина не почне оцінювати свої власні статки та витрати, вона не зрозуміє, що таке «дорого» і як воно вимірюється.

Цю ситуацію можна вирішити таким чином – дати дитині ДОСВІД, тобто певні кишенькові гроші з умовою, що вона не може їх витрачати на те, що шкодить здоров’ю. Сума не повинна бути занадто великою, але має бути фіксованою, наприклад, на місяць.

Обов’язково настане момент, коли дитина відчує, що інколи її бажання значно більші за її можливості. Як правило, саме тоді виникають діалоги з батьками – як заробити гроші самостійно. Інколи такі розмови переростають у ведення фінансового обліку.

Є ще один важливий момент. Дитина не може прогнозувати свої доходи довше, ніж на один місяць. Якщо батьки починають пояснювати, що на новий мобільний телефон треба збирати гроші п’ять років – це не принесе ніякого результату. Можна підійти до питання з іншого боку – разом розписати фінансовий план потенційних доходів/витрат та знайти способи зменшити термін очікування телефона.

І, звичайно, перше, що потрібно зробити ще у дошкільному віці – подарувати дитині скарбничку, куди вона буде збирати копійки та формувати свої невеличкі статки. У шкільному віці можна придбати красивий гаманець та навчити розкладати гроші за зростанням номіналу. Порядок у фінансовій грамотності дуже важливий.

Фінансова грамотність – весела наука 

Щоб зробити урок фінансової грамотності цікавим та веселим, потрібно давати практичні завдання, які дуже близькі дитині. А ще краще – розкладати ці завдання на ролі.

Діти дуже добре сприймають заняття з реальними бізнесовими кейсами таких компаній, як Coca-Cola, McDonald’s, Samsung, Apple, Tesla. Якщо уявляємо когось у ролі Ілона Маска, то весь клас із веселим завзяттям візьметься розвивати його бізнес. Якщо при цьому не обмежувати завдання стандартними рішеннями, то креативний та творчий дитячий мозок точно розробить щось дуже цікаве!

Справа в тому, що для більшості дітей притаманний страх грошей. Допомогти подолати цей страх та зробити урок веселим – одне із завдань викладача фінансової грамотності.

Вже у 2020 році у Києві буде функціонувати ще одна школа КМДШ за адресою: Дніпровська набережна, 14 (на території ЖК «RiverStone»). Дізнатися більше та зареєструватися на ознайомчу зустріч можна за посиланням.



Інші статті в категорії: Освіта, наука
Залишити коментар
При заповненні форми була допущена помилка
Невірно заповнені поля відмічені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Користь публікації
Оберіть мишкою кількість зірок і натисніть, щоб зафіксувати результат.
Ім'я*:
Коментар*:
не більше 1000 символів (введено: 0)
Перевірочний код*:
5 англійських букв:
Зворотній зв'язок