Чого бояться діти: як боротися з дитячими страхами вдома і в школі

Чого бояться діти: як боротися з дитячими страхами вдома і в школі
Категорія: Освіта, наука

Страх — одна з найскладніших емоцій. А дитячий страх — складніше удвічі.

З середини 90-х років минулого століття педагоги і психологи не втомлюються говорити про важливість емоцій для інтелектуального розвитку дитини. Емоційний інтелект (EQ) допомагає в повній мірі відчувати красу життя, гідно проживати невдачі, боротися зі страхами і приймати гнів. У віці від 2 до 10 років розвивати EQ можна за допомогою казок і спеціальних ігор.

Відомо, що з шести базових емоцій, тільки одна позитивна. Все решта — страх, смуток, гнів, здивування і відраза допомагають адаптуватися до навколишнього світу і розуміти себе.

Де народжується страх?

В основі будь-якого страху лежить інстинкт самозбереження. Коли людина відчуває загрозу, запускається механізм захисту. Дитячі страхи зазвичай пов'язані не з реальною небезпекою, а з негативним досвідом, отриманою інформацією від дорослих. Фантазія у дітей б'є фонтаном, тому найменше проживання переростає в дитячий реальний страх і може перетвориться на дорослу фобію.

Основні дитячі страхи ділять на кілька категорій:

1. Природні  страх темряви, висоти, смерті, моря, гір, болю.

2. Соціальні. Розвиваються після 3 років, коли дитина йде в дитячий заклад. Вона боїться, що його не заберуть, запізняться батьки і т.д.

3. Ситуативні. Пережитий негативний досвід. Якщо в 2 роки був хворобливий похід до стоматолога, то малюк може боятися лікувати зуби і в старшому віці.

4. Особистісні. Індивідуальні страхи, пов'язані з особливістю розвитку — тривожністю, замкнутістю.

5. Придумані. Уява чудовиськ, тролів, Баби-Яги.

Окремо виділяють страх нічних кошмарів.

Роль батьків у боротьбі зі страхом

Дитина виховується в сім'ї. Більшість реакцій вона переймає від дорослих. «Не потрібно виховувати дітей — вони виростуть схожими на вас». Якщо мама і тато реагують криком на образи, постійно бояться чогось, малюк переймає їх емоційний фон. Адже, EQ — це не тільки поняття своїх, а й чужих емоцій. Дорослі батьківські страхи повільно перетікають в дитячі фобії.

Часто батьки самі сіють зернятка-страшилки в дитячій голові. Наприклад, мама каже: «Спи, а то Бабайка за ногу вкусить!». Звідки на вашу думку у дитини страх темряви? Інший приклад: «Будеш голосно кричати і вимагати, зроблю укол!» Після десяти подібних фраз дитина точно не погодиться на щеплення.

Щоб малюк активно розвивався, приймав негативні емоції, розумів свої страхи і позбавлявся від них, в повній мірі насолоджувався радістю, його потрібно «підштовхнути». Діти пізнають світ під час гри. Активні розваги потрібно супроводжувати емоціями, озвучувати їх. Чим більше у дитини радісних моментів, чим яскравіше він розуміє навколишній світ, тим менше часу і місця залишається для страху.

Дуже важливий тактильний контакт. Для розвитку 5 почуттів можна використовувати різні предмети. Складіть в окремі коробочки предмети, які асоціюються у малюка з радістю, сумом, злістю і т.д. Також можна використовувати розвиваючі іграшки. Наприклад, із серії «Miniland Educational».

Перший крок до розвитку EQ від батьків — це прийняття і любов, але не надмірна опіка! Дитину потрібно приймати такою, як вона є, любити її просто за те, що вона є. Давати їй право на помилку і досвід: лід холодний, тоді дозвольте малюкові поторкати, щоб він переконався в цьому сам. Додатково необхідні активні заняття спортом, міцний і здоровий сон.

Роль педагогів

Соціалізація — невід'ємна частина розвитку. Вона важлива і для сфери емоцій. Практично весь день діти проводять в дитячих садах та школах. Дуже важливо, щоб вчителі і вихователі приділяли увагу EQ. Сучасна педагогіка визнає необхідність соціально-емоційного навчання (SEL). Численні дослідження показують користь розвитку раціонального мислення паралельно з його емоційною складовою. Діти краще сприймають інформацію, досягають успіхів у навчанні, загальна атмосфера в класі стає сприятливішою.

Однією зі складових SEL виступають спеціальні ігри з дітьми, за допомогою яких вони сприймають свої почуття і емоції оточуючих. Для проведення подібних занять використовуються додаткові матеріали та іграшки. Вони дають можливість дітям управляти своєю поведінкою, самим контролювати і розуміти себе. Якщо кожна дитина окремо набуває подібні навички, то дисципліна в класі поліпшується автоматично.

SEL допомагає і в роботі зі страхами, адже вони бувають «заразними». Перебуваючи в тісному контакті, діти переймають один у одного звички і поведінку. Страх теж можна «підхопити» від товариша. Якщо хтось постійно боїться павуків і підкріплює свої страхи історіями, домислами, можливо, що інша вразлива дитина дасть волю фантазії і представить величезних восьмилапих чудовиськ.

Завдання вчителя — визначати можливі дитячі страхи в колективі і пояснювати всім малюкам, що боятися не варто.

Інший аспект — співпереживання. Якщо в групі обговорювати чийсь страх (не потрібно відразу вказувати на конкретну дитину!), діти можуть поділитися своїми власними. Може виявитися, що кілька діток бояться темряви. А разом вже простіше подолати страх. Діти розуміють, що «боятися» — це нормально, що всі чогось лякаються.

Тому корисно проводити ігротерапію в дитячому колективі. Вона допомагає виявити страхи і успішно боротися з ними.

Scared Pancakes від Miniland — перемагаємо страх, граючи

Scared Pancakes — це гра для розвитку емоційного інтелекту у дітей у віці від 3 до 6 років. Вона спрямована на боротьбу з дитячими страхами. У комплекті 30 унікальних карток із зображенням популярних дитячих страхів і тривожних емоцій, а також дві лопатки. Ідея гри: ви працюєте з дитиною або групою дітей, вони перевертають картки, коли долають свої страхи. Допоміжні пристосування — рулетка і 2 фігурки-персонажа. Докладні інструкції знаходяться в коробці з грою.

Ідеї ​​для гри:

  •  Запропонуйте дитині вибрати найстрашніший страх. Обговоріть його, з'ясуйте причину. Тепер нехай лопаткою переверне його і скаже: «Прощай, чудовисько!»;
  •  Роздайте ігрові «млинці» в колективі. Нехай діти виберуть свої страхи. Задавайте навідні запитання: «Ваня, як ти думаєш, що турбує Сашу?». Діти більш чутливі, хоча самі не розуміють цього. Іноді дитина може визначити чужий страх під час спілкування гри і т.д. Так діти можуть поділитися страхами один з одним.
  •  Рулетка допомагає рухатися від «страху до страху» і перемагати кожен з них. Вона підходить для індивідуальної гри, наприклад, в кабінеті у дитячого психолога або для спілкування з мамою.

Чи такий страшний страх, як його малюють?

Фобії і надмірна боязнь — справа неприємна, але абсолютна безстрашність — теж перебір і навіть хвороба (Урбаха — Віті).

Пам'ятайте! Страх дорівнює самозбереження. Це один з базових інстинктів, закладених природою. Тому, якщо життю загрожує небезпека, боятися можна. Інша справа — прийняти свій страх, усвідомити і діяти без паніки. Це і є справжня хоробрість, яка може стати в нагоді в самий відчайдушний момент.

Інші статті в категорії: Освіта, наука
Залишити коментар
При заповненні форми була допущена помилка
Невірно заповнені поля відмічені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Користь публікації
Оберіть мишкою кількість зірок і натисніть, щоб зафіксувати результат.
Ім'я*:
Коментар*:
не більше 1000 символів (введено: 0)
Перевірочний код*:
5 англійських букв:
Зворотній зв'язок