Вплив війни на освітній процес: різниця між державними та приватними школами

Вплив війни на освітній процес: різниця між державними та приватними школами

Повномасштабна віна серйозно вплинула на освітній процес в Україні. Оскільки очне навчання становить високу загрозу для життя учнів та вчителів, його необхідно було замінити дистанційним. Це стало викликом для державних шкіл, які хоч і отримали досвід онлайн-викладання під час пандемії COVID-19, але він виявився недостатнім.

Про це свідчать висновки Державної служби якості освіти України. 

Дослідження ДСЯО України показало, що через повномасштабну війну росії проти України близько 800 тисяч школярів змінили форму здобуття освіти з денної на змішану та дистанційну. Такі зміни найбільш помітні на Сході та Півдні країни, звідки близько 40% та 30% школярів відповідно стали вимушеними переселенцями і виїхали в інші регіони України або за кордон.

Через високу загрозу безпеці учнів та вчителів в першому півріччі 2022/2023 н.р. не вдалося відновити очне навчання у повному обсязі. Від загальної кількості лише 15% закладів освіти працювали очно, 33% - дистанційно і 51% - змішано (поєднання очного та дистанційного навчання). 

На Сході та Півдні України, звідки виїхало найбільше українських школярів, було запроваджено переважало дистанційне навчання. Але його ефективність виявилась доволі сумнівною для значної частини здобувачів освіти через брак необхідного технічного обладнання для проведення таких занять. Хоча за останній рік і зросла частка вчителів, які забезпечені робочим комп’ютером. У селах: з 64% до71 %. У містах: з 73% до 76%.

Проте змінений режим роботи освітніх закладів показав, що ще 25% педагогів залишаються без робочих комп’ютерів, а у 20% - відсутній доступ до інтернету.

Частково ці труднощі вдалося подолати завдяки наявності особистої техніки у вчителів. Її мають не менше 90% педагогів, а домашнім інтернетом забезпечені не менше 91%. Але потрібно зважати на той факт, що третина вчителів використовує власні комп’ютери разом з іншими членами родинами, яким також потрібний доступ до домашньої техніки.  

У такій ситуації звичайна школа програє перед приватними навчальними закладами, які спеціалізуються на онлайн-освіті та зацікавлені у тому, щоб у будь-яких умовах задовольнити потреби своїх клієнтів. Вони готові діяти оперативніше за державні школи, інакше, їх «з’їсть» ринок, на якому представлені конкуренти. 

Проте є фактори, на які не можуть вплинути навіть приватні школи. Мова йде про повітряні тривоги, відключення електроенергії та слабкий інтернет. Про ці негативні чинники впливу на освітній процес сказали і 75% педагогів державних шкіл по завершенню першого семестру 2022–2023 н.р.

З-поміж інших причин, чому дитина не вчилася, можна виділити ще й невміння самостійно підключитися до онлайн-уроків, вказали 9% батьків початківців. Батьки школярів базової та старшої школи також вказують, що їхні діти не вчилися через перевантаження (7%), нестабільний емоційний стан (6%) та брак мотивації (5%).

Якщо говорити про останні три причини, вони стосуються переважно державних шкіл. І пояснення цьому також можна знайти у дослідженнях ДСЯО України.

Перевантаження

40% міських вчителів і 44% сільських вчителів не змінили свого календарного предметного планування, незважаючи на зміни в роботі закладів. Це означає, що дистанційне навчання здійснювалося за графіком, передбаченим для очного навчання, а він не зовсім підходить для онлайн-роботи, оскільки значно перевищує визначений МОН час безперервної роботи на комп’ютерах, планшетах, мобільних телефонах та інших пристроях. 

Окремо потрібно врахувати той факт, що діти проводять певний час за комп’ютером, виконуючи домашнє завдання. 

Приватні школи, особливо ті, що спеціалізуються на онлайн-заняттях, також не змінювали навчальних планів. Але їм цього і не потрібно було робити, оскільки вони і так розраховані на те, щоб не перенавантажувати дітей. 

У приватній одеській школі-ліцеї «Сходження» розповіли, що вони пропонують не лише онлайн-заняття, а й можливість навчання за такими пакетами, як «Екстернат» та «Екстернат закордон». Останній дозволяє дітям, які вимушено залишили Україну, поєднувати навчання з тим, яке проходить у тій країні, де вони знаходяться. Також є можливість займатися самостійно з викладачем у зручний для школяра час або за розкладом групи.

Зокрема, школа пропонує гнучкий графік. Відтак, замість того, щоб щоранку вставати о 8:30, учні мають можливість умовно відпочити до 9-10:00. Це позитивно впливає на ефективність роботи та сприяє кращому засвоєнню вивченого. Водночас такий підхід дозволяє з раннього дитинства зрозуміти важливість правильного розподілу часу, що є секретом багатьох успішних людей. До того ж такий підхід не заважає здійснювати навчання за передбаченими державою програмами.

Нестабільний емоційний стан

Це питання стосується роботи психолога, посада якого у значній кількості державних навчальних закладів банально не передбачена. Тому цей обов’язок покладається на педагогічних працівників.

У приватних школах також педагогічні працівники частково виконують функції психолога, але поряд з тим пропонуються і послуги практичних психологів.

Звісно, нерідко послуга психолога є додатковою, яка оплачується окремо, але це дозволяє батькам не витрачати час на пошуки спеціаліста. До того ж приватні школи зацікавлені, щоб послуги їх психологів були якісними, оскільки це безпосередньо впливає на репутацію, а відтак і на дохід. 

Брак мотивації

У державних школах досі учнів старших класів мотивують оцінками.  А от приватні впроваджують цікаві авторські програми. Наприклад, у згаданій вище школі-ліцеї «Сходження» практикують «Dialogue studying» (діалогове навчання). У закладі зазначають, що така методика спрямована на наближення знань до дітей, а не навпаки. Також цей метод не передбачає заучування предметів для хороших оцінок. Адже матеріал вивчений без розуміння його суті швидко забувається. Діалог навпаки дозволяє засвоїти набуті знання. 

Водночас таку систему важко реалізувати у великих класах, де від 15 до 30 учнів, бо викладачу просто не вистачить часу на спілкування з усіма. А у державних школах, за виключенням більшості сільських шкіл, у класах якраз від 15 учнів. Натомість вищезгадана приватна школа формує класи до 6 дітей. 

Також різноманітність і гнучкість форм організації навчання у приватних школах дозволяє створювати власну навчальну програму, що, в свою чергу, дає можливість більшою мірою зосередитися на окремих предметах. Крім того, діти мають більше вільного часу для спорту, мистецтва тощо. У державних школах такі можливості обмежені.

Джерело: https://voshozdenieschool.com.ua/


Коментарі

0
Залишити коментар
Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів
або Відмінити


Інші статті в категорії Новини Освіта, наука